sår i munnen :(

Min älskade lilla ponny har sår i munnen... jag upptäckte det idag. Har ridit med dem såren under lång tid utan att veta om att de fanns :(. Har läst lite om det nu och det är tydligen inget ovanligt. var först jätte rädd att det var min ridning som var problemet, men det beror tydligen på fel bet och för lite variation. Jag vet att mitt bett är lite för långt och har läst att för långa bett kan ge hästen otäcka sår på lanerna(typ i mungipan), och det är just det bazooka har fått. Läste också att variation är viktigt! man får inte bara rida med samma bett varje dag utan det är bra att byta lite ibland... kanske t.o.m rida bettlöst nån gång i månanden ?.. ajja, hoppas det läker snabt så jag kan börja rida som vanligt igen ♥
Från o med idag måste jag verkligen börja med att kolla henne i munnen varje dag! har aldrig gjort det förut då jag inte har vågat eller ansett det som jätte viktigt.. fy fan vad hemsk jag känner mig... rida runt på en häst med stora sår i munnen.. ja, jag skäms.... jag fattar inte vilken snäll häst jag har som inte har kastat av mig eller något utan bara ridit runt. Dock så har hon varit otroligt död i munnen o för schenklerna men det beror antagligen på såret i munnen. "om en häst är död för tygeltag är den antagligen också död för schenklerna"... ush! hon har inte velat gå framåt o ta bettet heller, men det är lixom inte heller så jätte konstigt.. nej nu börjar jag böla så slutar skriva nu.. hörs!
Ser ungefär ut så här:
// Emma Andersen

Kommentarer
Postat av: Julia

Hej, fin blogg! jag ser att du är häst intresserad så kika gärna in på min blogg! :)
Ha det bra, kram! :) <3

2012-07-29 @ 20:55:35
URL: http://hoorseey.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0